Monografia obejmuje systemowo opisaną pełną problematykę biografii i twórczości Tadeusza Micińskiego w latach Wielkiej Wojny. [...] świetnie funkcjonują wszystkie poziomy ujęć filologicznych, edytorskich, historycznych i politycznych, świadcząc o wysokich kwalifikacjach Autora i dojrzałości jego warsztatu naukowego. Ta wszechstronność dobrze się komponuje, sprawiając, iż książkę czyta się nie jako wąsko specjalistyczne opracowanie, lecz wciągającą lekturę, opisującą – w kontekście biografii i twórczości Micińskiego – losy Polaków w Rosji. W szczególności kapitalne pod względem poznawczym są wątki odnoszące się do „rozpoznania” Rosji przez poetę, zwłaszcza doznania przezeń metafizycznej zgrozy przewrotu bolszewickiego i odreagowania jej w idei „chrystocentryzmu absolutnego”. W dobie dzisiejszej agresji Rosji na Ukrainę niektóre frazy z niedawno odkrytych utworów Micińskiego dziwnie się aktualizują, co powoduje, że inaczej i bardziej zrozumiale się go czyta.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Stępnika (UMCS)
Autor przyjął bardzo konsekwentnie realizowaną metodologię badania twórczości Micińskiego z lat I wojny światowej w relacji z wydarzeniami politycznymi oraz wynikającymi z nich przemianami społecznymi i kulturalnymi. W swojej pracy pokazuje, w jaki sposób wybuchł wojny w 1914 r., a następnie przymusowa emigracja na tereny Rosji w 1915 r. wybuch rewolucji lutowej 1917 r., wreszcie wojna domowa w Rosji i przejęcie władzy przez bolszewików w listopadzie 1917 r. stymulowały zarówno aktywność społeczną Micińskiego, jak jego twórczość publicystyczną i literacką. [...] Autorowi udało się nie tylko odsłonić tematyczną zależność twórczości Micińskiego od dziejących się wydarzeń – pokazać, w jaki sposób dynamicznie rozwijająca się sytuacja wojenna znajduje swój oddźwięk w tematyce podejmowanej w dorobku poety z tego czasu – ale przede wszystkim wyjaśnić, jak piekło wojennych doświadczeń profiluje jego poetycki warsztat.
Z recenzji dr hab. Doroty Kielak, prof. UKSW
Ta pozycja nie zawiera żadnych recenzji.
Zapraszamy do dodania pierwszej.