Kultura i oświata są świadectwem przeszłości danego regionu, a jej poznanie pozwala poszerzyć współczesnym pokoleniom perspektywę zmian zachodzących na danym obszarze. Poprzez przybliżanie przeszłości wzmacniane i ukierunkowywane mogą być również więzi lokalne i poczucie tożsamości. Podejmowanie godnej przypomnienia problematyki regionalnej, nawiązującej do miejscowej tradycji oświatowej i kulturalnej, pełni funkcje poznawcze, których celem jest poszerzenie wiedzy, a tym samym rozwijanie nauki. W monografii i przedstawiono wielokulturowy region Białostocczyzny z perspektywy zmian, jakie miały miejsce w instytucjach oświatowych na przestrzeni ponad stu lat. Oparte o analizę bogatej literatury, czasopiśmiennictwa i materiałów źródłowych opracowania dotyczą trzech zagadnień. Zrekonstruowano dzieje funkcjonowania i zmian w Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (…) w odniesieniu do podstaw prawnych, struktury organizacyjnej i form działalności. Znaczna część monografii i związana jest z prezentacją różnych typów szkół dla dzieci i młodzieży polskiej i żydowskiej regionu. Z tym bezpośrednio łączy się trzecie zagadnienie, mianowicie kształcenie nauczycieli oraz przedstawienie ich aktywności pedagogicznej i społecznej. Ukazana została rola pedagoga współtworzącego historię tego interesującego regionu Polski.
Z recenzji prof. dr hab. Eleonory Sapii-Drewniak (UO)
Publikacja jest wartościowa z punktu widzenia pamięci historycznej, szczególnie tej regionalnej, lokalnej, mającej istotne znaczenie dla tworzenia świadomości historycznej zarówno jednostek, jak i całego społeczeństwa. Przygotowana z okazji 100. rocznicy utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego, bez wątpienia wzbogaca dotychczasowy stan wiedzy w zakresie dziejów oświaty na terenie województwa białostockiego. Na podkreślenie zasługuje różnorodność materiału źródłowego wykorzystanego przez Autorki i Autorów zamieszczonych w publikacji tekstów. Obejmuje ona zarówno materiały archiwalne, wspomnieniowe, statystyczne, ikonograficzne, akty prawne, prasę lokalną. Źródła te pozwoliły na uzyskanie rzetelnego i możliwie wszechstronnego obrazu podejmowanych zagadnień. Ponieważ dotąd nie powstało odrębne opracowanie poświęcone działalności Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego, niniejsza publikacja z pewnością przyczyni się do wypełnienia części luk poznawczych w obszarze tego zagadnienia i wytyczy dalsze kierunki poszukiwań badawczych (...). Książka będzie interesującą lekturą nie tylko dla historyków oświaty, ale dla wszystkich, którym bliska jest problematyka historii edukacji na terenie Okręgu Szkolnego Białostockiego.
Z recenzji dr hab. Moniki Nawrot-Borowskiej, prof. UKW
Ta pozycja nie zawiera żadnych recenzji.
Zapraszamy do dodania pierwszej.